• De Zaak Shell anoek nuyens rebekka de wit

De zaak Shell

De zaak Shell

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit / Frascati Producties / De Nwe Tijd

Nederlands
theater

Over

De laatste witte mannelijke neushoorn is uitgestorven. Bosbranden, overstromingen en aardverschuivingen zijn overal ter wereld aan de orde van de dag. Wat kunnen we doen om het tij te keren?

Theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit volgen het klimaatdebat al jarenlang op de voet. Ze bezochten aandeelhoudersvergaderingen van multinationals, lazen speeches van en interviews met Shell, ploegden beleidsnota’s van overheden en akkoorden door en noteerden stelselmatig de opmerkingen van hun ooms of buurmannen zodra er tijdens het kerstdiner over klimaatverandering gesproken werd. Ze willen weten welke beelden, argumenten en retoriek ervoor zorgen dat er zo weinig schot lijkt te zitten in het oplossen van het klimaatprobleem.

Voor iedere partij of stem in het klimaatdebat werkten ze, gebaseerd op echte speeches, beleidsnota’s en mediaoptredens, een uitvoerig betoog uit waarin duidelijk wordt waarom bepaalde keuzes gemaakt worden en hoe men dat rechtvaardigt. In De zaak Shell komen al deze stemmen samen: van de twijfelende burger tot het door aandeelhouders gestuurde bedrijf en van de machteloze overheid tot de verslaafde consument.

Aanleiding voor dit grootschalige project is de rechtszaak die de ngo Milieudefensie in april 2018 tegen Shell aanspande om hen te dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Nuyens en De Wit laten in de voorstelling De zaak Shell zien hoe geraffineerd iedereen in het debat zijn verantwoordelijk doorschuift naar een andere partij.

De rechter zal waarschijnlijk pas over een paar jaar beslissen wie de winnaar zal zijn in de echte rechtszaak tegen Shell, maar ondertussen wordt de winnaar van het publieke debat bepaald door degene die zijn rol het beste heeft voorbereid. En dat is misschien wel het echte doel van deze voorstelling: het publiek een ultiem pleidooi geven, zodat ze hun eigen rol in het klimaatdebat beter kunnen begrijpen en spelen. De wereld is immers in handen van degene die het mooiste kostuum draagt en het beste zijn tekst kent.

concept en tekst Anoek Nuyens en Rebekka de Wit acteurs Jaap Spijkers, Janneke Remmers, Valentijn Dhaenens en Musia Mwankumi foto Nationaal Archief / Collectie Spaarnestad / Tom Bouman Productie Frascati Producties en De Nwe Tijd met steun van de Vlaamse Gemeenschap

Makers

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit zijn beiden schrijver en theatermaker. In 2017 maakten zij bij Frascati Producties Tenzij je een beter plan hebt (in coproductie met De Nwe Tijd, 2017) over de toenemende roep om de relatie tussen mens, dier, natuur en ding bij te stellen. Dit project vormde de opmaat voor De zaak Shell.

Anoek Nuyens (1984) maakte daarnaast bij Frascati Producties ook de voorstellingen Hulp (2015), Zwijgend Pamflet (2016) en Pronk (2019). Rebekka de Wit (1985) maakte o.m. de theatervoorstellingen Hoe dit het verhaal werd (2012), Stel je voor, ik zoek een staat (2012), Ik weet er te weinig van (2013), Presentatie van een ongecensureerd moppenboek (2014) en schreef de romans We komen nog één wonder te kort (2015) en Afhankelijkheidsverklaring (2019).

‘De Wit en Nuyens laten ons zien hoe verstikkend de milieucrisis is.’ Theaterkrant over openbare pre-enactment De zaak Shell

‘Een onderhoudende filosofische stand-up theatervoorstelling…. Op zoek naar een paradigmawisseling. Er moet iets gebeuren.’ ★★★★ Theaterkrant over Tenzij je een beter plan hebt

‘Een soort droogkomische anti-theatraliteit, die naadloos aansluit bij hun transparante theatertaal.’ Het Parool over Tenzij je een beter plan hebt

Première

Première oktober 2020!