Trip TO HEAL

Trip TO HEAL

Marijn Graven / Collectief POLY POLY / Ibelisse Guardia Ferragutti / Timo Tembuyser

Over

deels NL / deels ENG gesproken

Trip TO HEAL is een collectieve, zintuigelijke en ervaringsgerichte trip. Een belevingsroute vol theatrale interventies van twee uur door de zalen van Frascati. De route leidt kleine groepen publiek langs een vier- of vijftal kunstenaars die in korte etudes werk tonen in uiteenlopende vormen. Het werk bevraagt en prikkelt de zintuigen, doet je ervaren, meemaken en heeft een helende werking. Trip TO HEAL is als een transitie: hoe sta je aan het begin, wat laat je onderweg achter en hoe kom jij er uit?

Elke dag varieert Trip to Heal met deels andere kunstenaars. Een kwartier voor aanvang van elk tijdslot start de ontvangstceremonie. 

Trip TO HEAL op donderdag 9 mei toont Come Unity van Collectief POLY POLY. Op zoek naar onszelf, de ander en de wereld is Come Unity een theatrale poging tot verbinding en zingeving, vol hartverwarmende odes, krachtige manifesten, diepe hartenwensen en gevierde angsten. Geïnspireerd op het Sjamanisme en Animisme presenteert Ibelisse Guardia Ferragutti in We must risk the light een ceremoniële sound-healing performance. De medicinale plant is leidend, het concert intuïtief. Missa Homo Sacar van Timo Tembuyser is als een betoverende, ritualistische mis; een onverhoopte zoektocht naar eenheid, verbinding, verlossing en wie weet: extase? Frascati-maker Marijn Graven ontwikkelt speciaal voor Trip TO HEAL een (ver)wonderlijke ervaring. Ze neemt je in Schoenen uit, mondje dicht en dansen maar mee op een fantasievolle geleide ecstatic dance reis, viert de verbeelding en prikkelt lijf en geest.

Op vr 10 mei is er van 23:30 - 01:30 een speciale Nighttrip TO HEAL.

 

Makers

We must risk the light- Ibelisse Guardia Ferragutti
We must risk the light is een soloset waarin Ibelisse Guardia Ferragutti gebruik maakt van haar verzameling elektronische instrumenten, duikt in oude ceremoniële liederen en speelt met de percussieve rijkdom van stukjes hout. Deze sonische verkenning komt voort uit haar onderzoek naar animisme en sjamanisme, waarbij muzikale patronen zich herhalen, verbinden, verstoren en bezwijken. 

Over Ibelisse Guardia Ferragutti
Ibelisse werkt als performer, theatermaker, beeldend kunstenaar, muzikant en leraar in verschillende samenwerkingen. Haar onderzoek en werktaal bevinden zich op een lijn waarin al deze elementen even belangrijk zijn. Ze werkt samen, maakt deel en neemt deel aan een breed scala aan collectieven, artiesten en initiatieven, waaronder Schweigman&, Nicole Beutler Projects, o k a p i, Bambie, Stichting dOeK, The Paper Ensemble, Coco Sauvage, Germaine Kruip, DNA, Theatre Embassy, Rooie Waas, 

Come Unity – Collectief POLY POLY
Op zoek naar een nieuwe samenlevingsvorm, stapten Eva, Abe, Nienke en Annica in een Volkswagenbus en bezochten verschillende communities met bijzondere levensvormen. Al tijdens dit proces zagen zij de complexiteit van communicatie en verbinding tussen mensen, waardoor het idealisme van betrokkenen verandert in cynisme en teleurstelling. Hoe kunnen we onze emoties, gedachten, idealen en omgeving delen? Hoe verbinden we ons met elkaar en met onze omgeving en bouwen we een nieuw liefdevol fundament voor ons samenzijn? Come Unity is een theatrale poging tot verbinding en zingeving, vol hartverwarmende odes, krachtige manifesten, diepe hartenwensen en gevierde angsten.

Over Collectief POLY POLY
Collectief POLY POLY bestaat uit een team van gepassioneerde theatermakers die samen, als strijders voor de collectiviteit, maatschappelijke vraagstukken attaqueren en verwerken in schandalig optimistische voorstellingen. Voor de voorstelling Come Unity verzamelen zich rondom initiatiefnemer Eva Bartels: acteurs Abe Dijkman, Nienke van Hofslot en Annica Muller. Met muziek van Marius Mensink en eindregie van Charli Chung. Samen onderzoeken ze alternatieve samenlevingsvormen en storten zich op de vraag, ‘hoe samen te leven?’ Een schaamteloos idealistische ode aan de empathie.

Schoenen uit, mondje dicht en dansen maar - Marijn Graven
'Van niets ter wereld heeft de mens een grotere afkeer dan van het bewandelen van de weg die hem tot zichzelf leidt.’ (Demian, Hermann Hesse)
Frascati-maker Marijn Graven ontwikkelt speciaal voor Trip TO HEAL een (ver)wonderlijke ervaring. Ze neemt je in Schoenen uit, mondje dicht en dansen maar mee op een fantasievolle geleide ecstatic dance reis waarin geest en lichaam worden geprikkeld middels de kracht van de verbeelding.

Over Marijn Graven
Marijn Graven (1984) maakt intieme, aansprekende voorstellingen vol verhalen die tegelijk persoonlijk en universeel zijn. Samen met haar acteurs en het publiek gaat zij op zoek naar antwoorden op grote en kleinere levensvragen, bijgestaan door een breed scala aan historische figuren en fictieve personages. In het theater, waar verbeelding en realiteit elkaar aanraken, maakt zij de grote verhalen uit het wereldrepertoire opnieuw tot een spiegel voor herkenbare, alledaagse zorgen en verlangens.

MISSA HOMO SACER Op. 35 Confiteor Deo - Timo Tembuyser
MISSA HOMO SACER is een mis: een compositie voor 1 solitair mannenlichaam, vijfstemmig vrouwenkoor en elektrische gitaar. Het is een muzikaal en ruimtelijk landschap waarin de dolende mens zoekt naar verbinding en eenheid, verlossing en extase. Hij zoekt, struikelt, worstelt met het verlangen hoofd en lichaam met elkaar te verbinden, hart en stem, geloof en religie. De mis is een choreografie voor stemmen en lijven, het is zowel koorconcert als ritueel: een poging een niemandsland te creëren, een vrijplaats waarin de performers het publiek uitnodigen na te denken over noties als geloof en religie, individu en collectief, zonde, seksualiteit, en liefde. Voor deze performance nodigt Timo performers en zangers uit om een eerlijke en intieme ruimte te creëren waarin zijn fascinatie voor koormuziek en de theatrale kracht van ‘de ontmoeting’ elkaar vinden.

Over Timo Tembuyser
Timo Tembuyser (1991) is van huis uit architect: hij rondde in 2014 de masteropleiding Architectuur&Stedenbouw af aan de Universiteit Gent met een scriptie over theater in de stad, waarbij hij zich de vraag stelde in hoeverre het theatrale kader de stedelijke context en de intermenselijke interactie oplaadt en hoe de publieke ruimte en de specifieke eigenschappen van een bepaalde ruimte tezelfdertijd de theatrale ruimte beïnvloedt. Het verlangen dat theoretische onderzoek in de praktijk te brengen leidde hem naar Nederland: hij studeert dit jaar af aan de performersopleiding van de Toneelacademie in Maastricht en studeerde de afgelopen jaren ook aan het Conservatorium van Rotterdam.

120 minuten

Elke dag varieert Trip to Heal met deels andere kunstenaars. Een kwartier voor aanvang van elk tijdslot start de ontvangstceremonie.