• tea tupajic

Tea Tupajic

VOORSTELLINGEN

TEA TUPAJIC

Regisseur Tea Tupajić (Sarajevo, 1984) onderzoekt de rol die kunst en performance kunnen spelen in uiteenlopende, vaak controversiële maatschappelijke kwesties. Haar werk is sterk internationaal gericht en speelt zich af op het snijvlak van theater, performance, videokunst en happening. Als ‘hoofdrolspelers’ kiest zij dikwijls voor niet-professionele performers: een gezelschap van festivalcuratoren, oud-medewerkers van de Israëlische inlichtingendienst, of juist een gemengde selectie van gewone Europese burgers. Binnen de afgebakende context van het theater weet zij samen met hen en het publiek ruimte te scheppen voor ontmoeting, discussie, ervaring en reflectie, een vrijplaats voor een nieuw perspectief op complexe, politieke onderwerpen

Tupajić verwierf internationale bekendheid met The Curators’ Piece (2011). In deze geënsceneerde ‘rechtszaak tegen de kunst’ vroeg zij verschillende curatoren hun persoonlijke visie op de dramaturgie achter hun werk en op de maatschappelijke rol van kunst, te delen met het publiek. Hierna maakte zij het drieluik Variété Europa, waarin zij op zoek ging naar sporen van een hedendaagse Europese identiteit.

In het eerste deel, Orpheus (2013), nodigde zij vier ogenschijnlijk willekeurige Europese burgers - een verzekeringsagent, een belastingadviseur, een gynaecoloog en een naaktmodel – uit om hun eigen invulling te geven aan de mythische rol van het titelpersonage. Vervolgens begon Tupajić aan een meerjarig project rond het gebruik van technieken uit de kunstpraktijk door veiligheids- en inlichtingendiensten. In The Disco (2015), gemaakt in samenwerking met (voormalige) medewerkers van de Israëlische Mossad en Shin Bet, kon de bezoeker een aantal van deze technieken aan den lijve ondervinden, van het subtiele psychologische acteerwerk van een ondervrager tot het schokeffect van extreme licht- en geluidsexplosies.

Bij Frascati Producties presenteerde Tea Tupajić eind 2017 haar vooronderzoek over de val van Srebrenica tijdens de Bosnische oorlog in de jaren ‘90. Het was een indrukwekkende solo, waarmee zij vervolgens op tournee ging. Komend seizoen werkt zij deze voorstelling uit onder de titel Dark Numbers, de première vindt plaats op 19 september 2018 in Frascati. Voor deze performance nodigt zij veteranen van de Nederlandse vredesmissie Dutchbat uit als medemakers en performers. De aanwezigheid van Dutchbat III in Srebrenica in juli 1995 en de val deze moslim-enclave vormen een collectief trauma, waar de in Bosnië geboren Tupajić en de destijds veelal jonge jongens van Dutchbat elk hun eigen persoonlijke band mee hebben. Het is een trauma dat hen nog altijd uit de slaap houdt. Samen stappen zij in één van de donkerste geschiedenissen van Europa, in de hoop dat theater iets kan toevoegen aan alle publieke discussies, rapporten en rechtszaken: een fysieke ontmoeting, empathie en misschien een begin van een afsluiting.

‘een uitermate boeiende performance op die zich op onrustbarend eenvoudige wijze in je geest boort’ Theaterkrant over The Disco

Voorstellingen

- Dark Numbers (Frascati Producties 2018)
- Dark Numbers vooronderzoek (Frascati Producties 2017)
- Spy School (2016, workshop bij The Disco)
- The Disco (2015)
- By way of deception thou shalt wage war (2015)
- Variété Europa (2013)
- Orpheus (2013)
- Objects' game (2012, video-installatie bij The Curators’ Piece)
- The Curators' Piece (2011)
- La maladie de la mort (2009)

IN DE MEDIA