STEMMEN UIT BETON #1 OUVERTURE

do 12 december

STEMMEN UIT BETON #1 OUVERTURE

Timo Tembuyser & Naomi Steijger / Frascati Producties i.s.m. Rochdale

theater

Over

Bijlmerflat zingt Requiem

In STEMMEN UIT BETON worden de bewoners van de flat Groeneveen in Amsterdam Zuidoost, uitgenodigd als medemakers en als koorzangers. Samen met hen componeren theatermakers Naomi Steijger en Timo Tembuyser een grootstedelijk requiem - samengesteld uit de geluiden, stemmen en verhalen van deze flat. De honingraatflat in het hart van de Amsterdamse Bijlmermeer wordt omgevormd tot een duizendkoppig koor dat het 'Dies Irae' uit het Requiem zingt. STEMMEN UIT BETON is als een theatrale audiodocumentaire en bestaat uit een serie van luistervoorstellingen.

De OUVERTURE op 12 december toont de eerste presentatie van dit meerjarige project, dat in het kader van de programmalijn De (on)vertelde stad en in samenwerking met woningcorporatie Rochdale, ontwikkeld wordt. Op deze avond tonen we bovendien de voorstelling BLOK | requiem in majeur, het tweede deel van het Requiem, die Naomi Steijger en Timo Tembuyser vorig jaar in Gent ontwikkelden. 

Over STEMMEN UIT BETON
In STEMMEN UIT BETON laten Naomi Steijger en Timo Tembuyser zich adopteren door Groeneveen. De komende drie jaar brengen de makers ieder jaargetijde een maand in het flatgebouw door. Ze voeren gesprekken met de bewoners, volgen verhalen, verzamelen geluiden en vertalen de architectuur van het gebouw naar een muzikale compositie. Ze spreken met elke bewoner, om vervolgens te neuriën en uiteindelijk tot zingen te komen. Elk van de 372 huisnummers van de flat wordt een stem, klank of kreet in het muziekstuk. STEMMEN UIT BETON wordt zo een portret van het flatgebouw Groeneveen en al haar bewoners, die zich met hun hoofd omhoog zingend staande houden in de wereld van nu. 

Groeneveen. Hoogbouwflat in honingraatstructuur in het hart van de Amsterdamse Bijlmermeer. Met 372 wooneenheden en meer dan duizend bewoners. De komende drie jaar ben jij ons decor, ons huis, ben je de hoofdrolspeler in je eigen koorstuk. Het koor als een ode aan samenzijn, samenleven, harmonie en de verbinding die we met elkaar zoeken in de stad. Het requiem als een verzet tegen de ‘samenloze’ samenleving en het flatgebouw als een metafoor voor de stad. Zo dicht op elkaar, maar tegelijkertijd zo ver van elkaar vandaan.

Over BLOK | een requiem in majeur
Met de voorstelling BLOK, een coproductie met de bewoners van een flatgebouw aan de Afrikalaan in de Oude Haven van Gent, studeerden Timo en Naomi af aan de Toneelacademie Maastricht. Alle stemmen die zij verzamelden, bundelden zich in een gezamenlijk ‘Kyrie’, het tweede deel van het Requiem. 

De ‘Requiemreeks’ van Timo en Naomi begon een jaar eerder. In Moerwijk, Den Haag zongen bewoners van een flatgebouw aan de Saraburgerhartweg in Den Haag het ‘Introïtus’. Deze eerste poging een flatgebouw om te vormen tot koor, vertaalden de makers in de podcast 88 woningraten. Hiermee wonnen zij de NTR podcastprijs 2018.

STEMMEN UIT BETON is het derde deel in de Requiem-reeks dat uiteindelijk uit negen zingende flatgebouwen in negen verschillende steden gaat bestaan.

concept en spel (STEMMEN UIT BETON) Timo Tembuyser en Naomi Steijger productie Frascati Producties met dank aan woningcorporatie Rochdale en de bewoners van Groeneveen

concept & spel (BLOK | een requiem in majeur) Timo Tembuyser en Naomi Steijger in coproductie met VIAZUID Talentontwikkeling in de Podiumkunsten Limburg met dank aan alle bewoners van de flat aan de Afrikalaan te Gent, Simon Allemeersch, Marieke De Munck & Annabel Heyse (Vooruit Gent), Marika Ingels (Campo Victoria, Gent), Arno Peeters (Tape TV Productions), Peter Jacobs, Peter Geysemans, Peter Missotten en Benjamin Abel Meirhaeghe

Makers

Regisseur Naomi Steijger (1994) en performer, zanger & componist Timo Tembuyser (1991) werken aan een ‘grootstedelijk requiem’. Voor elke nieuwe muziekvoorstelling in deze reeks nodigen zij de bewoners van een flat in telkens een andere wereldstad uit als medemakers én als koor. Het eerste deel, 88 woningraten, werd bekroond met de NTR Podcastprijs 2018. Als onderdeel van de (on)vertelde stad maken zij dit seizoen bij Frascati Producties deel III, STEMMEN UIT BETON met de bewoners van de flat Groeneveen in de Bijlmermeer.

Naomi Steijger (1994) studeerde in de zomer van 2019 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar afstudeerjaar volgde ze het talent ontwikkelingstraject Oorzaken Academy van het NPO fonds, waar zij bij de VPRO een 5-delige podcast serie over voyeurisme ontwikkelde: Peeping Tom.

Timo Tembuyser (1991) studeerde in juni 2019 af aan de performanceopleiding van de Toneelacademie in Maastricht en schoolde zich als zanger binnen de afdeling Muziektheater van het Rotterdam Conservatorium (Codarts University for the Arts). Eerder rondde hij in 2014 de masteropleiding Architectuur & Stedenbouw af aan de Universiteit Gent met een scriptie over de driehoekswerking tussen performer, publiek en ruimte - zowel binnen gekaderde theaterruimtes als in een fluïde stedelijke context. Naast het werk dat Timo maakt in het kader van De (on)vertelde stad (Frascati Producties) is hij ook verbonden aan het Swara Vocal Ensemble (Brussel), Festival Cement (Den Bosch) en Muziektheater Transparant (Antwerpen).

 

€15 / €11,50
Frascati 1
Tickets online €1 goedkoper
De (on)vertelde stad

Deze voorstelling maakt deel uit van de programmalijn De (on)vertelde stad.

12 december is de voorstelling opgenomen in het aanbod van We Are Public