Julian Hetzel

VOORSTELLINGEN

JULIAN HETZEL

Het werk van Julian Hetzel (Duitsland, 1981) is doorwrocht, provocant, geëngageerd en toegankelijk. Het bevindt zich op het snijvlak van theater, performance, media, muziek en beeldende kunst en combineert een sterk politieke ondertoon met glasheldere vormkeuzes en een droog gevoel voor humor. Hetzel werkt vaak vanuit een documentaire benadering en zet in zijn voorstellingen graag de gangbare theatrale situatie op scherp.

De voorstellingen en perforances van Julian Hetzel worden internationaal geproduceerd en gepresenteerd. In 2017 ontving hij de VSCD-Mimeprijs voor The Automated Sniper. Zijn lectureperformance SELF werd onlangs geselecteerd door Platform Scenography als Nederlandse inzending voor de Praagse Quadriennale 2019.

In de internationale coproductie The Automated Sniper (Frascati Producties in coproductie met WEB en Ism & Heit), worden twee performers beschoten met een automatisch wapen, door afgevaardigden uit het publiek én op afstand vanuit het Midden-Oosten. Hun performance over de kunst van het oorlog voeren wordt letterlijk aan flarden geschoten en ontaardt in een choreografie over de gamificatie van geweld. De jury noemde het een “overtuigende performance die de betekenis van oorlog fysiek invoelbaar maakt en bovendien een bijzondere ode brengt aan de (overlevings)kracht en noodzaak van kunst.”

Najaar 2018 vervolgde Hetzel zijn kritisch onderzoek naar oorlogsvoering met de internationale coproductie All Inclusive (Campo en Frascati Producties), waarin creatie door de(con)structie en de explosieve kracht van oorlogsbeelden centraal staan. Terwijl het slopen van monumenten en iconische beelden, zoals we dat kennen uit bv. Irak en Syrië, gebruikt wordt als tool voor strategische oorlogsvoering, werd ook het museum een verlengstuk van het slagveld. De esthetisering van geweld wordt er zichtbaar gemaakt en in producten omgezet. Maar wat als de souvenirs eigenlijk trofeeën blijken te zijn? All Inclusive plaatst kunst naast oorlog, toeristen naast vluchtelingen, en verbindt realiteit met verbeelding tijdens een rondleiding door een tijdelijke expositieruimte. Het publiek wordt uitgenodigd om te kijken naar een bezoek aan een museum waar de realiteit terugslaat.

In zijn recente lectureperformance SELF (Frascati Producties / Julian Hetzel / Campo (BE) 2019), ontvouwt Julian Hetzel zijn visionaire concept ‘SELF – Human Soap’. Van mens tot mens: vetweefsel verkregen via de cosmetische chirurgie en verwerkt tot zeep – en vervolgens getransformeerd tot kunst. SELF neemt deze transformatie als basis voor een duurzame economische productieketen en plaatst vraagtekens bij de sociale verantwoordelijkheid van grote bedrijven en het ‘upcyclen’ van schuld. tegelijk verkent SELF nieuwe manieren waarop performance een rol kan spelen in interactie met economie, liefdadigheid en politiek.

Eerder maakte Hetzel bij Frascati Producties een bewerking van zijn afstudeervoorstelling aan de Masteropleiding DasArts van de AHK, I’m not here says the void (2013). In dit energieke werk slopen twee mannen vol toewijding een sofa, terwijl ze de conventies over mannelijkheid bespreken. De voorstelling was te zien bij Fraslab en maakte een tournee langs enkele internationale podia.

Al tijdens zijn opleiding viel Hetzel op met het provocatieve The Benefactor (2011), gebaseerd op de woorden van Frits Bolkenstein tijdens De Schreeuw om Cultuur waarin hij opperde om de kunsten te financieren vanuit het budget voor ontwikkelingshulp. Een jaar later maakte hij Schuldfabrik, een lovend onthaalde performance-installatie die draaide rond zeep gemaakt van menselijk vet.

 

Julian Hetzel studeerde visuele communicatie aan de Bauhaus University Weimar, daarna verhuisde hij naar Amsterdam om zijn opleiding voort te zetten bij het masterprogramma van de AHK DasArts. Al tijdens zijn opleiding viel hij op met spraakmakende performances als PrENTER (2008), dat werd getoond op het ARS Electronica festival 2008 in Linz en The Benefactor (2011). In 2016 richtte hij de stichting Ism & Heit op als een structuur om zijn artistiek werk te ontwikkelen, met Utrecht als uitvalsbasis. Vanaf 2018 is Hetzel associated artist bij kunstencentrum CAMPO in Gent. Julian Hetzel is ook oprichter en drummer van de electro-popband Pentatones. Bij Frascati Producties maakte hij een bewerking van zijn afstudeervoorstelling I’m Not Here, Says The Void, The Automated Sniper (i.s.m. Ism & Heit), All Inclusive (i.s.m. CAMPO) en SELF (i.s.m. CAMPO).

 

Voorstellingen

  • SELF (Frascati Producties / Julian Hetzel / Campo (BE) 2019)
  • All Inclusive (Campo & Frascati Producties, 2018)
  • The Automated Sniper (Frascati Producties / WEB / Ism & Heit, 2017)
  • Schuldfabrik (Steirischer Herbst Graz en Ism & Heit, 2016)
  • Sculpting Fear (SPRING Utrecht, 2015)
  • STILL – The Economy of Waiting (SPRING Utrecht, 2014)
  • I’m Not Here Says the Void (Frascati Producties & DasArts, 2013)
  • The Benefactor (DasArts, 2011)

IN DE MEDIA