• Marijn Graven

Marijn Graven

MARIJN GRAVEN

Marijn Graven (1984) maakt intieme, aansprekende voorstellingen vol verhalen die tegelijk persoonlijk en universeel zijn. Samen met haar acteurs en het publiek gaat zij op zoek naar antwoorden op grote en kleinere levensvragen, bijgestaan door een breed scala aan historische figuren en fictieve personages. In het theater, waar verbeelding en realiteit elkaar aanraken, maakt zij de grote verhalen uit het wereldrepertoire opnieuw tot een spiegel voor herkenbare, alledaagse zorgen en verlangens.

Zo vroeg zij voor De Elyzeesche velden, een gelukzalig oord de actrices, zussen én bekende Vlamingen Evelien en Marlies Bosmans in de huid te kruipen van de beroemde zussen Blanche en Stella uit A Streetcar named Desire, in een bewerking gebaseerd op gesprekken over hun onderlinge relatie. Met De Louteringsberg nodigde Graven het publiek uit voor een sprong in het onbekende. In deze rituele voorstelling verkenden makers en toeschouwers samen het proces van sterven en afscheid nemen, bijgestaan door illustere gidsen als Dante en Vergilius. En in de Frascati productie NACHTWERK gingen de makers in gesprek met uiteenlopende figuren als Markies de Sade, Frank Wedekind en Iggy Pop, over het verlangen om als mens daadwerkelijk de regie over je eigen leven in handen te nemen, ook – juist – als die eigen regie aanstuurt op zelfdestructie. Een duister, expliciet seksueel stuk over grenzen, vrijheid en de grondvesten van het bestaan.

Voor haar komende voorstelling, Prospero e Miranda, vroeg Marijn de Italiaanse schrijver en acteur Nunzio Caponio een persoonlijke bewerking te schrijven van Shakespeare’s The Tempest. Caponio was zelf tot voor kort woonachtig op Sardinië, een magisch eiland in de Middellandse zee. Prospero e Miranda wordt een intiem relaas gebaseerd op de stormachtige band van de schrijver met zijn eigen dochter. Een voorstelling vol spraakverwarring, transformaties en onverwachte wendingen, met als drijvende kracht de eeuwige hunkering naar intimiteit, begrip en liefde.

‘Het is vooral bewonderenswaardig dat de spelers vrijwel de hele voorstelling zittend tussen het publiek spelen wat gepaard gaat met prachtige regievondsten.’ Scènes over de Elyzeesche velden, een gelukzalig oord 

CV
Marijn Graven (1984) studeerde in 2017 af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans. Er gingen een studie Theaterwetenschap, wat marketingbanen in het theaterveld en twee jaar aan deeltijd acteursopleiding aan vooraf voordat ze besefte dat haar hart bij de regie ligt. Met schrijver en acteur Jordy Vogelzang, vormgever Maartje Prins en geluidsontwerper George Dhauw maakte Marijn in oktober 2017 haar eerste Frascati productie, Nachtwerk. Ze leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding, waar ze in verschillende samenstellingen onder andere de Elyzeesche velden en de Louteringsberg maakten, die eerder bij Frascati te zien waren. De Louteringsberg werd bekroond met de André Veltkamp Beurs en de AHK Eindwerkprijs 2017. De komende jaren zal Marijn Graven haar werk ontwikkelen bij Plan Brabant en Frascati Producties.

Voorstellingen
de buitenste duisternis (AHK, 2016)
- de Elyzeesche velden, een gelukzalig oord (Het Zuidelijk toneel in coproductie met Festival Cement, 2017)
- de Louteringsberg (AHK, 2017)
- NACHTWERK (Frascati Producties, 2017)
- Narziss I Hildegard I Goldmund (Festival Cement in coproductie met Het Zuidelijk Toneel, 2018)
- Prospero e Miranda (Frascati Producties, najaar 2018)

foto: Maartje Prins