Florian Myjer

FLORIAN MYJER

Performer Florian Myjer (Nederland, 1992) is een unieke stem in het performancelandschap. In zijn werk viert de verbeelding hoogtij en staan non-conformiteit en de zoektocht naar identiteit centraal. Met een rijke taal en sterke beelden beproeft hij de waarde van intimiteit en verbinding. Zich verliezend in onmogelijke verlangens, fantaserend over een glorieuze wereld-die-zou-kunnen-zijn bouwt Myjer fijnzinnige spiegelpaleizen waarin beschaving en schoonheid om voorrang vechten met hardheid en het slijk der menselijke ziel.

Florian Myjer studeerde in de zomer van 2017 af aan de performance-opleiding van de Toneelacademie Maastricht met Bloomsbury, die hij samen met Kim Karssen maakte. Gulzig en stuntelend wentelden zij zich in het gedachtegoed van de Bloomsbury Group, een bonte verzameling kunstenaars en denkers uit het Engeland van begin 20e eeuw. Niet vanuit de wens een historisch verantwoorde documentaire voorstelling te maken, maar als hyperpersoonlijke zoektocht naar de houdbaarheid van zachte idealen en milde anarchie.

Nog voor hij naar de Toneelacademie ging, speelde Florian Myjer bij Frascati Producties in Piece (2011) onder regie van Nicole Beutler. In diezelfde periode maakte hij deel uit van de jongerenredactie van Frascati. In oktober 2017 maakte hij voor Fraslab Oliver, een persoonlijke solo over vaders en zonen en het verlangen om deelgenoot te zijn van een wereld waarin beschaving, schoonheid en traditie nog op waarde worden geschat (Theater aan Zee/ De Grote Post Residentieprijs). In januari 2018 volgde Regina Rex, een persoonlijk monument van twee royaltywatchers die hun liefde voor koningshuizen volledig uitleven, maar vooral een persoonlijk verhaal over verlangen, ambitie en buitenbeentjes. De voorstelling werd genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2018.

In 2019 zet Florian Myjer zijn werk bij Frascati Producties voort met zijn nieuwe voorstelling, Oorlog en Vrede (première mei 2019). Hierbij werkte Myjer opnieuw met Kim Karssen. Dit is geen gewone romanbewerking, maar een persoonlijke, explosieve, megalomane toneelavond. De personages van Tolstoj leven groots en meeslepend. In ijskoude Russische winters wordt familiekapitaal vergokt, veel te jong en veel te gruwelijk gestorven, harten keer op keer gebroken, alles tegen de achtergrond van Napoleons veldtocht tegen Rusland. De tegenstelling met Nederland anno nu kan niet groter zijn: wij leven relatief veilig, verlangend en bang. De spruitjesmentaliteit zit ons diep in het bloed. Met Tolstoj’s magnum opus dompelen we ons onder in de vraag der vragen: Hoe moeten wij leven?

Verpletterend mooie scènes [...] voorlopig hoogtepunt van het ITS Festival.’ Theaterkrant over Bloomsbury.

Over theaterfenomeen Florian Myjer: ‘Het is een elitaire snotneus, maar wel een heel leuke’ de Volkskrant over Florian Myjer

 

Florian Myjer (1992) studeerde in de zomer van 2017 af aan de performance-opleiding van de Toneelacademie Maastricht met Bloomsbury, die hij samen met Kim Karssen maakte. Daarvoor studeerde hij Cultuurwetenschappen aan de universiteiten van Amsterdam en Sussex. Tijdens de opleiding maakte hij o.a. de intieme solo Een hertje, beschadigd en het duet Odetta: Noblesse Oblige (met Marieke de Zwaan) en werkte hij bij De Warme Winkel mee aan De meest zwaarmoedige voorstelling ooit (waarvan het hele publiek moet huilen) en The Dreaming. Na zijn afstuderen speelde hij bij Toneelgroep Oostpool in Allemaal Mensen (2018) en maakte hij samen met De Warme Winkel Gesualdo (Holland Festival 2018). Bij Frascati Producties maakte Florian Myjer de solo Oliver (2017, TAZ/ De Grote Post Residentieprijs) en Regina Rex (2018, nominatie BNG Bank Theaterprijs). Zijn nieuwste werk bij Frascati Producties, Oorlog en Vrede kwam uit in mei 2019.

Voorstellingen

  • Oorlog en Vrede (Frascati Producties, 2019)
  • Regina Rex (Frascati Producties & De Warme Winkel 2018)
  • Oliver (i.h.k.v. Fraslab, Frascati Producties, 2017)
  • Bloomsbury (Met Kim Karssen, afstudeervoorstelling Toneelacademie Maastricht 2017)
  • The Dreaming (De Warme Winkel, 2017)
  • Odetta: Noblesse Oblige (met Marieke de Zwaan, Toneelacademie Maastricht, 2016)
  • De meest zwaarmoedige voorstelling ooit (waarvan het hele publiek moet huilen) (De Warme Winkel, 2016)
  • Een hertje, beschadigd (Toneelacademie Maastricht, 2015)

Onderscheidingen en nominaties

  • Nominatie BNG Bank Theaterprijs voor Regina Rex (2018)
  • Winnaar De Grote Post Residentieprijs voor Oliver (2018)

Foto: Bas de Brouwer

IN DE MEDIA