Floor Houwink ten Cate

FLOOR HOUWINK TEN CATE

Theatermaker Floor Houwink ten Cate (1987) maakt documentair-filmische voorstellingen over hedendaagse iconen, ongeziene fenomenen en persoonlijke gewetensvragen. In haar beeldende en muzikale portretten, gebaseerd op uitgebreide research, vestigt zij de aandacht op onderbelichte problemen en brengt zij grote morele dilemma’s terug tot menselijke proporties. Met het collectief Nineties Productions won ze in 2017 de BNG Bank Theaterprijs voor de voorstelling Untitled, 2017.

Afgelopen seizoen viel Floor op met haar regie van Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019), over de underdog uit de DDR die uitgroeide tot de machtigste vrouw ter wereld. Gebaseerd op jeugdherinneringen, biografische bronnen, speeches en ontmoetingen, schetsten de makers een muzikaal portret van deze ogenschijnlijk egoloze vrouw en het gespleten Europa dat zij achterlaat. Merkel is een electro-opera over de strijd tussen idealisme en realisme, en een zoektocht naar een nieuw gezamenlijk groot verhaal.

Komend seizoen maakt Floor haar eerste voorstelling bij Frascati Producties. Het standaard leven van een standaard vrouw komt uit in maart 2020 en is een kruising tussen een theatrale videoclip, een filmtrailer en een visueel album over een vrouw die bijna een eeuw heeft geleefd in een patriarchale maatschappij. Terwijl haar lichaam langzaam sterft, raakt haar hoofd op drift. In een filmische sterfscène van een uur, probeert de vrouw tot de essentie te komen van de alsmaar veranderende betekenissen van ‘vrouw-en man-zijn’, ‘een lichaam hebben’ en ‘zinvol en zinloos leven’.

Een jaar later komt City of Silence (Frascati Producties, maart 2021) uit: een filmische en caleidoscopische voorstelling over dat wat veelal wordt verzwegen en alleen in extreme gevallen het nieuws bereikt; het mentale en fysieke geweld in (intieme) relaties. In een keuken, een slaapkamer, een badkamer en bij de psycholoog op de bank worden de grenzen van controle, chantage, onderdrukking en geweld opgezocht tussen geliefden en tussen ouders en kinderen in het dagelijks leven. Gebaseerd op waargebeurde verhalen, wetenschappelijk onderzoek, documentaires, romans en Hollywood films wordt door drie spelers in 99 scènes een mozaïekverhaal verteld waarin constant het perspectief op dader- en slachtofferschap kantelt.

‘De jongste feministische golf klotst onvermijdelijk over de planken’ de Volkskrant critici kiezen Merkel als één van de top tien voorstellingen van 2018/2019

'Merkel is een bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïviteit’ Theaterkrant over Merkel

‘[…] Na deze verrukkelijke opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde Wir schaffen das-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het’ ★★★★ de Volkskrant over Merkel

Na een bachelor behaald te hebben aan de Nederlandse Filmacademie, studeerde Floor Houwink ten Cate in 2013 cum laude af aan de Universiteit Utrecht met een Master in Theatre Studies. Ze werd Nieuwkomer bij Orkater en is sinds 2015 artistiek kernlid van het collectief Nineties Productions waarmee ze o.a. de voorstellingen Untitled, 2017 (BNG Bank Theaterprijs), Noir (2017) en Billy the Kid (2018) maakte. Daarnaast was ze meermaals regieassistent van Boogaerdt/VanderSchoot, deed de eindregie van Permanent Destruction: The HM Concert van Naomi Velissariou (Theater Utrecht, 2019) en de regie van de electro-opera Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019). Naast haar collectieve makerschap bij Nineties Productions gaat Floor Houwink ten Cate een individueel ontwikkeltraject aan bij Frascati Producties. 

Foto © Diederick Bulstra

Voorstellingen

  • City of Silence (Frascati Producties, maart 2021) 
  • Het standaard leven van een standaard vrouw (Frascati Producties, maart 2020) 
  • Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019)

in het collectief Nineties Productions

  • Billy the Kid (Nineties Productions & Touki Delphine, 2018)
  • Noir (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • Untitled, 2017 (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • We Are Here (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2016)
  • Naar Bukowski (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2015)