• Floor Houwink ten Cate © Eva Roefs

Floor Houwink ten Cate

FLOOR HOUWINK TEN CATE

Regisseur en schrijver Floor Houwink ten Cate (1987) maakt urgente voorstellingen op het snijvlak van muziektheater, opera en film, gebaseerd op persoonlijke gewetensvragen. In haar beeldende en fysieke portretten viert ze het ongemak en de pijn van het leven door grote morele dilemma’s terug te brengen tot menselijke proporties en door onderbelichte problemen op te blazen tot operateske proporties. Met het collectief Nineties Productions won ze in 2017 de BNG Bank Theaterprijs voor de voorstelling Untitled, 2017

Floor viel op met haar regiedebuut Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019), een voorstelling over de underdog uit de DDR die uitgroeide tot de machtigste vrouw ter wereld. Gebaseerd op jeugdherinneringen, biografische bronnen, speeches en ontmoetingen, schetsten de makers een muzikaal portret van deze ogenschijnlijk egoloze vrouw en het gespleten Europa dat zij achterlaat. Merkel is een electro-opera over de strijd tussen idealisme en realisme, en een zoektocht naar een nieuw gezamenlijk groot verhaal. 
 
In 2020 maakte Floor haar eerste voorstelling bij Frascati Producties. Het standaard leven van een standaard vrouw  is een filmische sterfscène met een larger than life soundtrack van een vrouw die haar leven nog één keer aan zich voorbij ziet trekken. Hoe maak je de balans op van een leven dat zich geheel in de coulissen van de geschiedenis heeft afgespeeld? In One Man Show (2021), haar tweede voorstelling bij Frascati Producties, neemt zij de positie van de man onder de loep. Wat vinden wij van mannelijkheid anno 2021? One Man Show is een feministische stand up of step down solo van Benjamin Moen en Floor Houwink ten Cate over de emancipatie en transformatie van de hedendaagse man. 
 
In seizoen 2021-2022 komt City of Silence (Frascati Producties, 2022) uit: een filmische en caleidoscopische voorstelling over dat wat veelal wordt verzwegen en alleen in extreme gevallen het nieuws bereikt; het mentale en fysieke geweld in (intieme) relaties. In een keuken, een slaapkamer, een badkamer en bij de psycholoog op de bank worden de grenzen van controle, chantage, onderdrukking en geweld opgezocht tussen geliefden en tussen ouders en kinderen in het dagelijks leven. Gebaseerd op waargebeurde verhalen, wetenschappelijk onderzoek, documentaires, romans en Hollywood films wordt door drie spelers in 99 scènes een mozaïekverhaal verteld waarin constant het perspectief op dader- en slachtofferschap kantelt. 
 
'De filmbeelden zijn zo sterk, de manier waarop haar sterven wordt getoond is weergaloos. Kwetsbaar, heel broos en tegelijk heel krachtig.'  de Theaterkrant over  Het standaard leven van een standaard vrouw
[…] Na deze verrukkelijke opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde Wir schaffen das-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het’ ★★★★ de Volkskrant over Merkel
De jongste feministische golf klotst onvermijdelijk over de planken’  de Volkskrant-critici kiezen Merkel als één van de top tien voorstellingen van 2018/2019
 
Na een bachelor behaald te hebben aan de Nederlandse Filmacademie, studeerde Floor Houwink ten Cate in 2013 cum laude af aan de Universiteit Utrecht met een Master in Theatre Studies. Ze werd Nieuwkomer bij Orkater en was tussen 2015 en 2020 mede artistiek leider van het collectief Nineties Productions waarmee ze o.a. de voorstellingen Untitled, 2017 (BNG Bank Theaterprijs), Noir (2017) en Billy the Kid (2018) maakte. Daarnaast was ze meermaals regieassistent van Boogaerdt/VanderSchoot, deed de eindregie van Permanent Destruction: The HM Concert en Pain Against Fear (Naomi Velissariou & Theater Utrecht, 2019 en 2020) en de regie van de electro-opera Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019).  

Voorstellingen

  • City of Silence (Frascati Producties, maart 2022)
  • One Man Show (Frascati Producties, maart/sep 2021)
  • Het standaard leven van een standaard vrouw (Frascati Producties, maart 2020) 
  • Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019)

in het collectief Nineties Productions

  • Memento Mori (Nineties Producties, 2020)
  • Billy the Kid (Nineties Productions & Touki Delphine, 2018)
  • Noir (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • Untitled, 2017 (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • We Are Here (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2016)
  • Naar Bukowski (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2015)

IN DE MEDIA