Stranger

Stranger

Emke Idema

English
theater

Over

Een levensgroot bordspel over eerste indrukken waarin jij de keuzes maakt

Wat zie je als je naar een onbekende kijkt? En wat zegt zo’n eerste indruk eigenlijk over jezelf? De jonge theatermaker Emke Idema ontwierp een laboratorium rondom het spanningsveld tussen onderbuikgevoelens en sociale wenselijk gedrag. Een theatergame waarin je je verbindt met anderen en je uitspreekt. Stranger viel op door de speelse en originele vorm en vond veel weerklank op de Nederlandse en internationale festivals.

'De ontdekking van het festival [ ...] Grote kunst en helemaal van nu' – Het Parool

'Vrolijk en bevrijdend, maar voortdurend loert de pijnlijke realiteit die aan het spel ten grondslag ligt' – Vrij Nederland

'Stranger heeft een meesterlijk concept met riskante kantjes' – De Volkskrant

idee & uitvoering Emke Idema productie Productiehuis Generale Oost, Huis van Bougondië & Festival Over het IJ advies Edit Kaldor & Nienke Scholts fotografie Pim Geerts geluidsontwerp Joost Steltenpool productie-assistentie Suzan Tiesinga met dank aan DasArts, Rein Hartog, Arie Bults, Piet Menu, alle mensen op de foto & alle proefspelers
 

 

Makers

Emke Idema (Nederland,1980) maakt theaterwerken die fungeren als platform, ideeënspeeltuin of maatschappelijk laboratorium voor het publiek. Haar laatste werken bevinden zich op het snijvlak van theater, beeldende kunst, sociologie en gaming.

                                        

Emke studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de RuG, performance aan de Toneelacademie Maastricht en rondde de postdoctorale theateropleiding DasArts af. Stranger (2012) was de eerste van een serie theatrale spellen, waarbij de toeschouwers op speelse wijze werden geconfronteerd met hun eigen (en andermans) vooroordelen. Het was een onderzoekend bordspel dat de spanning tussen onze sociale normen, vooroordelen en onze intuïtie trachtte bloot te leggen.

Hierna volgde RULETM (2013) waarmee Emke tijdens Cement Festival in Den Bosch de Dioraphte Stimuleringsprijs won. Opnieuw creëerde Emke een theatrale ervaring, een ontmoetingsplek, een politieke speeltuin, een miniatuursamenleving. Ditmaal over de vraag hoe we ons verhouden tot het onoverzichtelijk grote, maar urgente probleem van de ‘asielzoekers’.

Emke is daarnaast betrokken bij het Transitiebureau (dat zich buigt over de vraag wat de rol is – of zou moeten zijn – van kunst in onze samenleving). In 2016 maakt Emke Idema bij Frascati Producties een nieuw ‘creative community game’ over competitie.

Pers

 
75 minuten