• Hulst en Tarenskeen

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen

JAN HULST & KASPER TARENSKEEN

Jan Hulst en Kasper Tarenskeen (Nederland, 1987 & 1988) schrijven en regisseren stukken over het epische en het alledaagse, de grote geschiedenis en persoonlijke geschiedenissen. Met een feilloos gevoel voor ironie nemen ze de prangende en minder prangende levensvragen van hun generatie onder de loep, tegen de achtergrond van het wereldnieuws. Of ze tonen de kleinmenselijke kanten van een epische held als Achilles of een oorlogsmisdadiger als Assad. Hun stijl is een verfrissende mash-up van melodrama en ironie, filmische beelden en droogkomisch spel; meeslepend en ontregelend tegelijk.

In 2010 werd Kasper Tarenskeen (1988) van het conservatorium afgetrapt, waarmee een weinig belovende carriere als opera zanger haar einde vond. Hij kwam in gesprek met Jan Hulst (1987), die op dat moment bezig was met zijn studie aan de regie opleiding van Amsterdam. Een symbiotische samenwerking volgde die resulteerde in het schrijf-/regieduo dat ze nu zijn. Direct na Jans afstuderen gingen ze aan de slag bij Frascati Producties en maakten zij The Woods (2015), een stuk dat opviel door een vervreemdend soort hyperrealisme.

In seizoen 2015-2016 brachten Hulst en Tarenskeen bij Frascati Producties de voorstellingen De Rekening en Scheeps-Horeca en maakten ze speciaal voor Oerol de locatievoorstelling De Ilias. Deze coproductie van Toneelgroep Oostpool en Frascati Producties was een coming of age-drama op de uitgestrekte crossbaan van Terschelling over Achilles, de grootste held in de Westerse geschiedenis. Het daaropvolgende Scheeps-Horeca werd geselecteerd voor Circuit X, onderdeel van het Vlaams Theaterfestival, en was in diverse theaters door Nederland en Vlaanderen te zien.

Januari 2017 kwam bij Frascati Producties in coproductie met Toneelgroep Oostpool Buut, De naderende dood! uit. Een theaterhit die volgens Het Parool 'de tijdgeest snoeihard op zijn staart trapte'.

Begin 2019 presenteerden Hulst en Tarenskeen bij Frascati Producties in samenwerking met De Coproducers hun nieuwste voorstelling, ASSAD. Met ASSAD spreken zij zich uit over het onderwerp dat als een gigantische olifant op het wereldtoneel staat: de oorlog in Syrië. Met een mozaïek van scènes die zich afspelen in de presidentiële vertrekken in Damascus, tussen de tempels van Palmyra, het hoofdkantoor van de Vogue in New York en de hemel boven Aleppo, schetsen zij een portret van mensen In onmenselijke tijden. Een groots familiedrama in een door burgeroorlog verscheurd land.

In het najaar van 2019 volgt de première van La Pretenza, waarbij Hulst en Tarenskeen de klassieker Il Gattopardo te lijf gaan. Het duo bewerkt de roman van Di Tomasi di Lampedusa (1958) en de film van Visconti (1963) tot een modern epos over de teloorgang van Europa, referenda, decadentie, oorlog en liefde, gedachten over volk versus elite en vader versus zoon.

 

Jan Hulst en Kasper Tarenskeen (Nederland, 1987 & 1988) leerden elkaar kennen tijdens Hulsts’ studie aan de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans. In 2014 begonnen zij als makers bij Frascati Producties. Inmiddels schrijven Hulst en Tarenskeen al hun theaterteksten zelf. Achtereenvolgens maakten zij The Woods (2015), De Rekening (2015) en Scheeps-Horeca (2016, genomineerd voor de BNG Theaterprijs en geselecteerd voor Circuit X). Daarna maakten ze (in coproductie met Toneelgroep Oostpool en Frascati Producties) speciaal voor Oerol de locatievoorstelling De Ilias (2016). In januari 2017 kwam Buut! De naderende dood uit. En in 2018 herschreven ze Romeo & Julia in opdracht van Oostpool in een regie van Marcus Azzini. Hierna volgde Assad (in coproductie met Frascati en Oostpool) (2019) en La Pretenza, die in september 2019 in première gaat

 

 

Voorstellingen

- La Pretenza ( Frascati Producties, Toneelgroep Oostpool, september 2019)

- ASSAD (Stichting Hulst en Tarenskeen/ Frascati Producties, De Coproducers, 2019)

- Romeo en Julia

- West Side Story (eindexamenvoorstelling ATKA/ATD)

- Buut, de naderende dood (Frascati Producties & Toneelgroep Oostpool, 2017)

- De Ilias (Locatievoorstelling voor Terschellings Oerol, Frascati Producties & Toneelgroep Oostpool, 2016)

- Scheeps-horeca (Frascati Producties, 2015, genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs en is onderdeel van het Nederlands Theater Festival)

- De Rekening (Frascati Producties, 2015)

- In de Staat van Geluk (Toneelgroep Oostpool ism Arnhemse Toneelschool, 2015)

- Lorrenzaccio (Starring, Toneelschuur Producties, 2015)

- The Woods (Frascati Producties, 2015)

 

 

Nominaties en onderscheidingen

- Nominatie voor de BNG Theaterprijs: Scheeps-horeca

- Selectie voor Circuit X: Scheeps-horeca

 

 

foto Romy Treebosch

IN DE MEDIA