Jan Hulst & Kasper Tarenskeen

JAN HULST & KASPER TARENSKEEN

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen (Nederland, 1987 & 1988) tonen een wereld waar apocalyptische, filmische beelden en muziekstijlen een nieuw soort Romantiek ademen. Ze zoeken de dunne scheidslijn op tussen melodrama en ironie.
Jan Hulst in 2014 de regieopleiding af van de AHK met een eigen bewerking van Heijermans’ Op hoop van zegen en een bewerking van La Dame aux Camélias van Alexandre Dumas fils. Al tijdens zijn studie werkte Jan samen met componist Kasper Tarenskeen, die o.m. zanger was van The Kyteman Orchestra, programmeur is bij Odeon en het Young Pianist Foundation-festival.
Direct na zijn afstuderen ging Jan Hulst, samen met Kasper Tarenskeen, aan de slag bij Frascati Producties. In januari 2015 kwam The Woods uit bij Frascati Producties: een vervreemdend soort hyperrealisme. ‘Van Warmerdamse ironie.’ aldus de Theaterkrant.
Hierna regisseerde het duo de 18e editie van Starring bij de Toneelschuur: Alfred de Mussets Lorrenzaccio (2015) met 15 jongeren. Daarna regisseerden ze bij Oostpool de studenten uit het 3e jaar van de Arhnemse acteursopleiding. Martin Crimps In de Staat van Geluk (2015) werd een bizar en muzikaal stuk.

In seizoen 2015-2016 brachten Jan en Kasper bij Frascati Producties de voorstellingen De Rekening en Scheeps-Horeca en maakten ze speciaal voor Oerol de locatievoorstelling De Ilias. Deze coproductie van Toneelgroep Oostpool en Frascati Producties is een coming of age drama over de grootste held in de Westerse geschiedenis, op de uitgestrekte crossbaan van Terschelling. Scheeps-Horeca werd geselecteerd voor Circuit X, onderdeel van het Vlaams Theaterfestival, en is daarom in seizoen 2016-2017 in diverse theaters door Nederland en Vlaanderen te zien. 

Januari 2017 kwam bij Frascati Producties in coproductie met Toneelgroep Oostpool Buut, De naderende dood! uit. Een theaterhit die volgens Het Parool 'de tijdgeest snoeihard op zijn staart trapte'.  
In januari 2018 gaan Jan Hulst en Kasper Tarenskeen onder de titel La Pretenza de klassieker Il Gattopardo te lijf. Veel zal er niet overblijven van de roman van Giuseppe di Tomasi di Lampedusa uit 1958, noch van de film van Luchino Visconti uit ’63. Hulst en Tarenskeen grijpen het verhaal van de teloorgang van het Prinsdom Sicilië ten tijde van het Risorgimento (de periode van eenwording van Italië tussen 1820 -1870) natuurlijk aan om het over nu te hebben. Want het zijn woelige tijden.  
 
 

foto Pieter van den Boogert

IN DE MEDIA