Hollandse Luchten III: De radicalisering van Sadettin K.

Hollandse Luchten III: De radicalisering van Sadettin K.

Trouble Man / Frascati Producties [van en met] Sadettin Kirmiziyüz

theater

Over

De Radicalisering van Sadettin K. is een maatschappijkritisch en hyperpersoonlijk portret, waarin Sadettin Kirmiziyuz de balans opmaakt in zijn werk en in zijn leven. De komst van zijn zoontje heeft zijn kijk op de wereld en daarmee zijn kijk op theater en zichzelf radicaal veranderd. Sadettin werd de afgelopen jaren vooral geprezen om de luchtige, grappige en eloquente manier waarop hij complexe thema's als integratie, terrorisme en populisme ten tonele bracht. Maar wat hebben die voorstellingen nu eigenlijk teweeg gebracht? Zijn we een stap verder gekomen? Of is het tijd om iets veel radicalers te doen? Waarom, vraagt hij zich af, ben ik eigenlijk nooit geradicaliseerd? Die vraag brengt hem naar Syrië, de Schilderswijk, zijn jeugd, zijn familieleden, maar ook naar rechtse blogs zoals Nederland mijn Vaderland. Hij beweegt zich tussen het perspectief van de radicale Syrië-ganger en dat van afvallige moslim die wordt verstoten door zijn eigen gemeenschap, maar tegelijkertijd wordt omarmd door het Westen. Die tweestrijd toont pijnlijke twijfels en ogenschijnlijk onoverbrugbare dilemma's, maar ook de eenzaamheid en leegte achter een grap.

Hoe zijn wij hier terecht gekomen, vraag je je af. Maar vooral: hoe gaan we vanaf hier verder?

 ‘Dit is een diep menselijk statement, dat zich in je lijf nestelt. Intiem, waarachtig theater en o zo herkenbaar. Sadettin K. doet ertoe.‘ - **** Trouw

 ‘Sadettin K. laat het publiek blozen van schaamte of ergernis, om direct daarna een schaterlach door de gelederen te stuwen. Heel sterk. Een afwisselend dwarse scherpe en dan weer geestige solo.’ - ****  de Volkskrant

concept, tekst, spel Sadettin Kirmiziyüz eindregie Sarah Moeremans dramaturgie Anoek Nuyens decor Sacha Zwiers kostuums Lotte Goos licht Gé Wegman techniek Mats Boswijk productieleiding Anoek Rutten zakelijke leiding Albert van Andel marketing & communicatie Dieke van der Spek, Frédérique Donker impactproductie Bernadette Kuiper impresariaat Wilma Kuite (Alles voor de Kunsten) scènefotografie Sanne Peper campagnebeeld & grafische vormgeving Joost de Haas

 

Makers

Sadettin Kırmızıyüz (Nederland, 1982) is een hedendaagse verteller; vanuit zijn maatschappelijk engagement en grote fascinatie voor geschiedenis en wereldliteratuur ontstaan voorstellingen die meer zijn dan egodocumenten.

Sadettin studeerde in 2007 als acteur af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij is geboren en getogen in Zutphen, maar wordt gefascineerd door het feit dat hij een migrantenkind is. Zijn ervaringen vormen de basis van een theatraal onderzoek naar grote actuele thema’s rond multiculturaliteit. Na zijn afstuderen maakte hij het vierluik Avondland (2010) - De vader, de zoon en het heilige feest (2011) - What’s Happenin brother (2012) - Somedaymyprincewill.com (2013) vormden een reeks over hete hangijzers als familie, religie, dubbele identiteit en migratie. De laatste voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2013 en was ook ‘keuze van de Wijkjury’.

Momenteel werkt Sadettin bij Frascati aan een reeks over de Nederlandse samenleving: Hollandse Luchten. Deel I: Jeremia (i.s.m. Marjolijn van Heemstra, geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2014), Deel 2: Pandgenoten (i.s.m. Saar Vandenberghe, 2015) en in het najaar komt bij Frascati Hollandse Luchten III: De Radicalisering van Sadettin K. uit. Vanaf seizoen 2014-2015 werkt Sadettin bovendien vanuit Trouble Man samen met het Ro Theater: de eerste voorstelling CODE 010 stond in het teken van de Rotterdamse haven.

De Radicalisering van Sadettin K. is het derde en laatste deel van de reeks Hollandse Luchten en een coproductie van Trouble Man en Frascati Producties. De voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, het BNG Cultuurfonds en the Art of Impact

Pers

 

Video

video Hollandse Luchten III: De radicalisering van Sadettin K.

Beeld

70 minuten