• Foto: Eva Roefs

Anoek Nuyens

ANOEK NUYENS

Anoek Nuyens ontwikkelt samen met Rebekka De Wit ook projecten in het kader van Frascati’s programmalijn De (on)vertelde Stad, zie hier

Schrijver en theatermaker Anoek Nuyens (Nederland, 1984) maakt sociaal bewogen, documentair theater, met als onderliggende vraag: hoe kan het theater bijdragen aan een betere wereld? Het gesprek dat zij start in haar voorstellingen strekt zich uit over verschillende domeinen en podia: van politiek tot wetenschap, van feit tot fictie, van theater tot krant en internet. Zo tekenen zich in haar werk de contouren af van een maatschappelijk actief theater, een vrijplaats waar alles gedacht en gezegd kan worden, maar nooit vrijblijvend is.

Nuyens studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn en werkt(e) onder andere in Kinshasa, Brussel, Berlijn en Amsterdam. Bij Frascati Producties ontwikkelde zij het journalistieke theaterproject Hulp (2015), over de toekomst van ontwikkelingssamenwerking en de betekenis van goed doen en medemenselijkheid in de 21ste eeuw. Hierover ging zij in gesprek met Nederlandse en Keniase NGO's, politieke partijen, kerkelijke gemeenschappen en goede doelen. De voorstelling maakte een tournee langs theaters in binnen- en buitenland en diverse maatschappelijke organisaties, waar zij het gesprek voortzette. In november 2016 presenteerde ze bij Frascati Producties de lecture performance Zwijgend Pamflet, waarin ze verslag deed van haar ervaringen met ruim anderhalf jaar Hulp.

Dit seizoen maakte Anoek Nuyens bij Frascati Producties in nauwe samenwerking met Jan Pronk een voorstelling over diens leven en werk. Pronk werdt een intiem portret van de laatste Nederlandse idealistische politicus, de afbrokkeling van het sociaal democratische gedachtengoed en radicaal idealisme vroeger en nu. Pronk ging in première in december 2019. Aansluitend was de voorstellingen te zien in de theaters in het land.

Naast haar solo- werk is Anoek Nuyens met Rebekka de Wit een langdurige samenwerking aangegaan met Milieudefensie, die een rechtszaak aanspant tegen Shell. De eis is dat de oliegigant de bedrijfsvoering radicaal aanpast en stopt met zijn vervuilende activiteiten. Nuyens en De Wit laten zich door deze lopende rechtszaak inspireren en verzamelen uiteenlopende perspectieven en stemmen, bewijsstukken en dilemma’s. Samen schreven ze een serie monologen die onder de titel Repetities voor de werkelijkheid vanaf december 2018 op regelmatige basis openbaar werden gemaakt door acteurs als Jaap Spijkers (Ben van Beurden, CEO van Shell) en Janneke Remmers (de consument). In een serie openbare pre-enactments werden zo de uiteenlopende perspectieven rondom de rechtszaak onderzocht door middel van fictie en samen met het publiek bediscussieerd. Op deze manier werden burgers bij de rechtszaak betrokken en bewijsstukken en dilemma’s verzameld. Nu is het tijd om alle argumenten te verzamelen: in de theatervoorstelling De zaak Shell komen najaar 2020 alle pleitredes samen. Wie is er in dit klimaatdrama eigenlijk verantwoordelijk voor wat?

Eerder maakte Anoek Nuyens samen met Rebekka de Wit de theatervoorstelling Tenzij je een beter plan hebt (Frascati Producties / De Nwe Tijd 2017). Hierin onderzochten de twee theatermakers het conflict tussen menselijk eigenbelang en het belang van onze planeet. Centraal stond de gedachte-oefening dat de mens niet langer de maat der dingen is. In verschillende steden werd aansluitend aan de voorstelling een reizende denktank georganiseerd waarbij verschillende experts werden uitgenodigd. Hiermee bestempelden Nuyens & De Wit het theater nadrukkelijk als politieke denkruimte waar mensen samenkomen om zich te buigen over fundamentele dilemma’s, toekomstscenario’s en vergezichten. Onder de titel Optie C (zie de website voor een volledig overzicht van alle gesprekken) werden politici, activisten, filosofen, biologen en journalisten uitgedaagd samen na te denken over de verhouding tussen mens, aarde, dieren en planeet.

Dit doorlopende gesprek kreeg een online pendant op tenzijjeeenbeterplanhebt.nl.

‘Helder en betrokken verhaal over het goede doel.’ ★★★★ Het Parool over Hulp

‘Anoek Nuyens stuurt je niet met niks naar huis.’ ★★★★ Theaterkrant over Hulp

 

Anoek Nuyens (Nederland, 1984) studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn. Haar voorstelling Bouta. Biografie van een macho over het leven van Desi Bouterse (Productiehuis Rotterdam, 2013) maakte ze i.s.m. Tjon Rockon en Marjolijn van Heemstra. Het leverde hen een nominatie op voor de BNG Bank Theaterprijs 2013. Datzelfde jaar ontving Nuyens de Marie Kleine-Gartman Pen voor haar essay Westen, Wake Up!

In 2016 organiseerde zij de Solidariteitstop, een initiatief om de protesten tegen het rendementsdenken in verschillende domeinen van de publieke sector te bundelen. Anoek Nuyens publiceerde verschillende boeken, zoals Listen to the bloody machine over Kris Verdonck. Ze schrijft bovendien voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer over cultuur, politiek en geschiedenis. Daarnaast is zij oprichter van Het Transitiebureau, waar kunstenaars en denkers zich buigen over vormen van samenleven en de rol van kunst in de 21ste eeuw. Van 2014 tot 2017 was Nuyens curator van het programma Nieuwe Grond (Nederlands Theater Festival).

Vanaf 2017 is zij verbonden aan Kunstencentrum Vooruit in Gent als Stadsresident, een functie waarmee jonge kunstenaars worden ondersteund die de publieke ruimte als hun werkterrein beschouwen. Bij Frascati Producties maakte Nuyens de voorstellingen Hulp (2015), Zwijgend Pamflet (2016) en Tenzij je een beter plan hebt (coproductie De Nwe Tijd, 2017). In 2018 volgden de eerste delen van De Zaak Shell. Repetities voor de Werkelijkheid en Pronk (december 2019).

Najaar 2020 worden alle pleitredes van De Zaak Shell. Repetities voor de Werkelijkheid herwerkt tot de theatervoorstelling De zaak Shell.

Voorstellingen

  • De Zaak Shell (Frascati Producties & De Nwe Tijd i.s.m. Milieudefensie, 2020)
  • Pronk (Frascati Producties, 2019)
  • Tenzij je een beter plan hebt (Frascati Producties i.s.m. De Nwe Tijd / Coproducers, 2017)
  • Zwijgend Pamflet (Frascati Producties, 2016)
  • Hulp (Frascati Producties, 2015)
  • Bouta. Biografie van een macho over het leven van Desi Bouterse (Productiehuis Rotterdam, 2013)

Onderscheidingen en nominaties

  • Nominatie voor de BNG Bank Theaterprijs 2013 voor Bouta. Biografie van een macho over het leven van Desi Bouterse.
  • Marie Kleine-Gartman Pen 2013
Foto: Eva Roefs
 

IN DE MEDIA