Maria Magdalena Kozłowska

VOORSTELLINGEN

MARIA MAGDALENA KOZłOWSKA

Regisseur, zangeres en performer Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) verkent in haar werk het verbindende en revolutionaire potentieel van de menselijke stem. Met klassieke zang, muziek, video, beeldende kunst en live performance maakt zij voorstellingen en interventies die een brug slaan tussen individu en maatschappij, traditie en transitie, verleden, heden en toekomst. In COMMUNE (Frascati Producties 2021), een eerbetoon aan vrouwelijk protest wereldwijd, wordt klassieke muziek de gemeenschappelijke taal van het tegengeluid. Opera to the People!

Niets is zo persoonlijk en intiem als de menselijke stem. Tegelijk is het precies onze stem waarmee we naar buiten treden, ons verbinden met anderen, gedachten en emoties delen, het verleden onder woorden brengen, politiek bedrijven en dat wat nog niet is, voorstelbaar maken. Deze veelzijdigheid vormt een rode draad in het werk van Kozłowska.

Zo bracht zij eerder dit seizoen met de drijvende performance Opera to the People (2021) samen met theatermaker Pankaj Tiwari de ‘elitaire’ kunstvorm opera naar de publieke ruimte van de Amsterdamse grachten. Voor European Songs (2019), over de geschiedenis en toekomst van Europa, ontwikkelde Kozłowska  een nieuwe Europese taal, als startpunt voor een utopische communicatiestrategie. En in de mini-opera Meditation on the Archive wierp zij kritische vragen op omtrent ‘archiveringsstrategiën’ en het collectieve Europese geheugen.

In eerdere werken richtte Kozłowska  haar vizier onder meer op de wisselwerking tussen veranderende economische verhoudingen, identiteit en (familie)tradities in Polen (I’ve had Enough (2019)) en op de vraag welke plaats rituelen en spiritualiteit nog hebben in het huidige kapitalistische systeem (Sirota or how to be forgotten (2018), Working Songs (2017)). Ook maakte zij een indrukwekkende solo rondom veranderende opvattingen over succes en falen in een monumentale voormalige studiekamer van Adolf Hitler (Speech (2017).

Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) studeerde filosofie in Warschau. Ze begon haar artistieke carrière in Polen, waar zij twaalf jaar werkzaam was. In 2020 studeerde zij af. Bij DAS Theatre aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Haar werk werd en wordt getoond bij verschillende Europese podia en kunstinstellingen, waaronder KW Instituut voor Hedendaagse Kunst (Berlijn), Museumvoor Moderne Kunst (Warschau), de Biënnale in Venetië, Come Together (Amsterdam), Belluard Bollwerk Festival (Frijburg), Gessnerallee (Zürich) en European Cultural Foundation Princess Margriet Award for Culture (Amsterdam). Een overzicht van haar videowerk werd getoond tijdens het Internationaal Film Festival New Horizons in Wroclaw.

Werk

  • Commune (Frascati Producties 2021)
  • Opera to the People (2021)
  • European Songs (DAS Theatre / Belluard Bollwerk Festival (Fribourg) 2019)
  • Meditation on the archive (European Cultural Foundation, Princess Margriet Award for Culture (Amsterdam) 2019)
  • Rebus: Familia (Kronika Center For Contemporary Art, Bytom, 2019 – solo expositie)
  • I’ve had enough (Kronika Center For Contemporary Art, Bytom, 2019 – onderdeel van Rebus: Familia)
  • Choke on this (Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warschau, 2018)
  • Anthem for everyone (Speedway in Art, BWA Gallery Zielona Gora, BWA Gallery Tarnow, MOS Gallery Gorzow, 2018) 
  • Human Head (Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warschau, 2018)
  • Sirota or how to be forgotten (Jewish Community Centre Warschau, 2018 – hoorspel)
  • Speech (2017)
  • Worksongs (2017)
  • Małpeczki (Hoolifemmes, Museum of Modern Art, Warschau, Opener Festival, 2017 - video)
  • My imaginary band (KEM, Warschau, 2017 – video
  • Ah mio cor // Alcina (2017 - video)  
  • Confess (2016)  
  • Skype Performance for Swiss People (Manifesta, Warsaw / Zurich, 2016)

 

IN DE MEDIA