Esther Duysker

VOORSTELLINGEN

ESTHER DUYSKER

Esther Duysker (1985) is scenarist, toneelschrijver en hoorspelschrijver. Voor welk medium zij ook schrijft, altijd worden haar stukken gekenmerkt door vaart, humor en een heldere plotlijn.

Duysker studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Haar debuutfilm Dag werd in 2011 geselecteerd in de Gouden Kalf Competitie. Ze vertaalde en bewerkte A Raisin in the Sun van de Amerikaanse Lorraine Hansberry, waarmee Well Made Productions de Amsterdam Kunstprijs 2016 won. Recent schreef en maakte zij met haar collectief Sir Duke op Oerol 2017 De Blackout van '77 (een productie van Orkater) en verwierf ze bekendheid met haar hertaling en bewerking van Othello (Het Nationale Theater, 2018).

Eerder bewerkte Duysker de roman De Kleurling van H.H. Monkau tot hoorspel en schreef voor BNN radio. In 2014 maakte ze het monodrama Fin. Daarna schreef ze voor Raymi Sambo Aan Niets Overleden en Mijn Bijvrouw. Op het bekroonde A Raisin in the Sun volgden nog twee delen in de Raisin Cycle: Beneatha’s Place (Kwame Kwei-Armah, 2018) en Clybourne Park (Bruce Norris, 2019).

In 2019 werkt Duysker bij Frascati Producties (i.s.m. ITA) aan een toneeltekst over een jonge, zwarte vrouw in de Lage Landen. Hoe wordt haar identiteit beïnvloedt door de geschiedenis? Een persoonlijke verhaal botst op de Dutch Dream.

Samen met ITA zette Frascati Producties een samenwerking op touw voor jonge schrijvers. Frascati neemt in seizoen 2018-2019 onder de hoede: Esther Duysker, Sytske van Koeveringe, Randa Peters en Tjeerd Posthuma. Bij ITA werken Michaël Bijnens en Jibbe Willems. Ten minste eenmaal per jaar wordt gezamenlijk een masterclass van een internationaal gerenommeerde toneelschrijver georganiseerd. Tot nu toe werden in Frascati al meerdere openbare lezingen gehouden en tijdens Holland Festival 2019 wordt werk van de schrijvers in dit traject aan het publiek gepresenteerd.