Anoek Nuyens & Rebekka de Wit

ANOEK NUYENS & REBEKKA DE WIT

Anoek Nuyens maakt naast haar samenwerking met Rebekka de Wit ook solo theatervoorstellingen bij Frascati Producties, zie hier.

Anoek Nuyens (1984) en Rebekka de Wit (1985) zijn beide schrijver en theatermaker. In 2017 maakten zij bij Frascati Producties Tenzij je een beter plan hebt (Frascati Producties & De Nwe Tijd / De Coproducers, 2017), over de toenemende roep om de relatie tussen mens, dier, natuur en ding bij te stellen. In samenwerking met journalisten, activisten, filosofen en juristen gingen Nuyens en De Wit op zoek naar een manier om zich een wereld te verbeelden waar de mens niet meer de maat der dingen is. Tijdens de uitgebreide tournee in Vlaanderen en Nederland maakte een nagesprek met activisten, politici en wetenschappers onlosmakelijk onderdeel uit van de voorstelling, waarmee het publiek een handelingsperspectief werd geboden. Dit doorlopende gesprek kreeg een online pendant op tenzijjeeenbeterplanhebt.nl.

Ter afsluiting van deze tournee presenteerden Anoek Nuyens en Rebekka de Wit Tenzij je een beter plan hebt: de rechtszaak, dat zij maakten in het kader van Frascati Issues: To Dis/Agree. Tijdens deze avond boog een groep juridisch deskundigen zich over de aanklacht van een toekomstige generatie over de manier waarop de huidige generatie met de aarde omgaat.

Dit project vormt de opmaat voor een spannend vervolg: Milieudefensie spant in de nabije toekomst een rechtszaak aan tegen Shell: voor het eerst ter wereld wordt een bedrijf aangeklaagd voor de gevolgen van klimaatverandering. Milieudefensie vroeg Nuyens en De Wit mee te werken aan de tot nog toe ontbrekende jurisprudentie. Onder de titel Repetities voor de werkelijkheid, geïnspireerd op de (in de rechtspraak gangbare) voorbereidende ‘mocktrials’, organiseren Nuyens en De Wit publieke ‘pre-enactments’. Bewijsstukken worden verzameld, dilemma’s en pleidooien geformuleerd rondom de centrale vraag ‘wie nu eigenlijk precies verantwoordelijk is voor wat’ inzake de klimaatcrisis. Nuyens en De Wit schrijven in diverse delen pleidooien voor o.m. de consument, de burger, de multinational en de politiek. Repetities voor de werkelijkheid (Frascati Producties i.s.m. De Nieuwe Tijd en Milieudefensie) zal komend seizoen ad-hoc op onverwachte momenten en diverse plekken in het land te zien zijn.  Volg de ontwikkelingen op www.dezaakshell.nl

 

‘Nuyens en De Wit hebben een soort droogkomische anti-theatraliteit, die naadloos aansluit bij hun transparante theatertaal.’ ★★★ Het Parool over Tenzij je een beter plan hebt

 

Anoek Nuyens (Nederland, 1984) studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn. Haar voorstelling Bouta. Biografie van een macho over het leven van Desi Bouterse (Productiehuis Rotterdam, 2013) maakte ze i.s.m. Tjon Rockon en Marjolijn van Heemstra. Het leverde hen een nominatie op voor de BNG Theaterprijs 2013. Datzelfde jaar ontving Nuyens de Marie Kleine-Gartman Pen voor haar essay Westen, Wake Up!

In 2016 organiseerde zij de Solidariteitstop, een initiatief om de protesten tegen het rendementsdenken in verschillende domeinen van de publieke sector te bundelen. Anoek Nuyens publiceerde verschillende boeken, zoals Listen to the bloody machine over Kris Verdonck. Ze schrijft bovendien voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer over cultuur, politiek en geschiedenis. Daarnaast is zij oprichter van Het Transitiebureau, waar kunstenaars en denkers zich buigen over vormen van samenleven en de rol van kunst in de 21ste eeuw. Van 2014 tot 2017 was Nuyens curator van het programma Nieuwe Grond (Nederlands Theater Festival).

Vanaf 2017 is zij verbonden aan Kunstencentrum Vooruit in Gent als Stadsresident, een functie waarmee jonge kunstenaars worden ondersteund die de publieke ruimte als hun werkterrein beschouwen. Bij Frascati Producties maakte Nuyens de voorstellingen Hulp (2015), Zwijgend Pamflet (2016) en Tenzij je een beter plan hebt (coproductie De Nwe Tijd, 2017). Komend seizoen volgen de eerste delen van De Zaak Shell. Repetities voor de Werkelijkheid  en Pronk (december 2019).

 

Schrijver en theatermaker Rebekka de Wit (1985) studeerde woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Haar afstudeervoorstelling Hoe dit het verhaal werd werd bekroond op het Theater Aan Zee in Oostende. Met de voorstelling Stel je voor, ik zoek een staat won ze de SABAM schrijfprijs. De voorstelling Heimat werd in België geselecteerd voor Circuit x. In 2010 won ze de voorronde van Write Now in Antwerpen. Ze publiceerde vervolgens in o.a. DW en B en Das Magazin en trad op in de 33e editie van Geletterde Mensen van Behoud de Begeerte. In april 2019 verscheen haar roman Afhankelijkheidsverklaring.

Foto: Eva Roefs

Voorstellingen

IN DE MEDIA